API

Wie is dit in onze club? 

Kim Van den Berge (kimvdberge@hotmail.com - T 0497 85 17 47).

Kim vertoeft al meer dan 5 jaar bij FC Poesele, dankzij haar vriend Jonas Goeteyn. Jonas speelde voor FC Poesele, werd jeugdtrainer binnen onze club en is momenteel actief als lid binnen het jeugd- en hoofdbestuur.

Kim maakt deel uit van het jeugdbestuur en is verantwoordelijk voor communicatie en socials. Ze is voetbalfanaat én mama.

"Doordat ik mama ben geworden, ben ik gevoeliger geworden voor onrecht. Daarom koos ik voor de opleiding API (Aanspreekpunt Integriteit of vertrouwenspersoon) zodat ik ouders, spelers, trainers,... kan bijstaan met vragen, vermoedens of klachten over gensoverschrijvend gedrag.

Twijfel niet om mij een bericht te sturen. Ik heb geen vooroordelen. Ik neem elk bericht serieus en zal samen met jullie zoeken naar antwoorden/oplossingen. Ik ben er mij van bewust dat hulp vragen niet voor iedereen evident is, maar weet dat er hulp kan geboden worden bij FC Poesele."

Wat is een API?

Het aanspreekpunt Integriteit (API) of de vertrouwenspersoon is een eerste aanspreekpunt waarbij je terecht kan met vragen, vermoedens of klachten over een integriteitsschending. Dat is elke vorm van lichamelijk, seksueel, moreel of psychisch gedrag waarvan jij vindt dat het over jouw grens gaat of over de grens van iemand anders. Situaties waarbij sprake kan zijn van een integriteitsschending zijn bijvoorbeeld: agressie, seksueel grensoverschrijdend gedrag, pesten, discriminatie,...

Iedereen kan een integriteitsschending melden, ook al ben je niet rechtstreeks betrokken.

Wat gebeurt er met je klacht of vraag?

De API luistert naar je en neemt elke melding serieus. Samen maken jullie een inschatting van de ernst van de situatie en hoe die best aangepakt wordt, inclusief nazorg. Als het nodig is, zal de API, de melder doorverwijzen naar gepaste hulpverlening.

Dit doet een aanspreekpunt integriteit niet:

Hulp verlenen: de API is geen hulpverlener en zal geen persoonlijk begeleidingstraject opstarten. wel zal elke melding opvolging krijgen en worden doorverwezen naar hulpverlening.

Oordelen: de API praat met de betrokkenen en probeert een goed beeld te krijgen van de situatie. Op basis daarvan wordt de meest geschikte opvolging voorzien. De API gaat nooit op onderzoek naar de schuldige.

Beroepsgeheim bewaren: de API heeft discretieplicht, maar geen beroepsgeheim. Soms zal er ingegrepen worden, bv. als er sprake is van gevaar. Dat gebeurt altijd in overleg met de melder.